Robert Smithson groeide op in New Jersey. In 1963 trouwde hij met Nancy Holt (1938–2014).
Smithson is vooral bekend om zijn Land Art werken Spiral Jetty (1970), Broken Circle/Spiral Hill (1971) en Amarillo Ramp(1973). 

Smithson veranderde het denken over hedendaagse kunst door het uit de galerie te halen, en naar het uitgestrekte landschap te verplaatsen. Smithson, een provocateur en autodidact, was gefascineerd door concepten van dualiteit en entropie. Aangetrokken door industriële woestenijen, steengroeven en randlandschappen brak zijn werk van de late jaren 1960 met conventionele noties van beeldhouwkunst. Zijn 'non-sites' zijn gemaakt van tochten naar niet-stedelijke omgevingen. Door het opnemen van kaarten, bakken of spiegels met organische materialen, zoals rotsen en aarde, creëerde hij een dialectiek tussen buiten en binnen, herkauwend op tijd, locatie, zicht, natuur en cultuur. Smithson definieerde het gebied waar organische materialen werden verzameld als de ‘site’, terwijl de plaatsing van de materialen binnenshuis de ‘non-site’ is. 

Smithson's essays over kunst, westerse cultuur, grafische teksten en interviews werden gepubliceerd in The Writings of Robert Smithson, uitgegeven door Nancy Holt (1979, New York University Press, met een uitgebreide versie bewerkt door Jack Flam gepubliceerd in 1998).

Zijn werken bevinden zich in talloze museumcollecties, waaronder Chicago Art Institute, Dia Art Foundation, Museum of Modern Art New York, National Museum of Modern Art Tokyo, Solomon R. Guggenheim Museum en Whitney Museum of American Art.

Op vijfendertigjarige leeftijd kwam Smithson om het leven bij een vliegtuigongeluk tijdens het filmen van Amarillo Ramp, samen met piloot Gale Ray Rogers en fotograaf Robert E. Curtin. 

Nancy Holt, Richard Serra en Tony Shafrazi voltooiden Amarillo Ramp een maand na zijn overlijden. 


Bron: website Holt/Smithson Foundation. 

Copyright © 2019-2022 Land Art Contemporary  - Disclaimer - Colofon