Voor The Ultraperipheric reisde Susanne Kriemann niet naar een perifeer gebied, maar naar het centrum van de aarde. Ze deed onderzoek naar het zeldzame aardmetaal lanthanium.
Lanthaan komt van het Grieks lanthanein dat ‘verborgen zijn’ betekent en wordt beschouwd als zeldzaam aardmetaal omdat de ontginning en productie van het metaal een ingewikkeld en duur proces betreft. Lanthaan is voor het eerst ontdekt in Texas in een voormalige mijn die zich nu op de bodem van Lake Buchanan bevindt. Het aardmetaal werd door Kodak gebruikt voor de productie van zijn eerste optische lenzen, en speelt nu een rol in hedendaagse beeldschermtechnologie.
Kriemann bezocht deze overstroomde mijn en de archieven gerelateerd aan de locatie om onder meer de mijn te fotograferen. De onderwaterfoto’s werden gecombineerd met archiefmateriaal van de mijn en mijnwerkers en het project resulteerde uiteindelijk in het boek ‘Ray’.
Het boek is te verkrijgen via Roma Publications.
Susanne Kriemann (1972, geboren in Erlangen) is een Duitse kunstenaar en universitair hoofddocent die onderzoek doet naar het medium fotografie in de context van sociale geschiedenis en archiefpraktijk. Haar werk is te zien geweest op verschillende locaties, waaronder het Fotomuseum Winterthur, de Berlinische Galerie en het Museum of Contemporary Art in Chicago. Haar oeuvre kenmerkt zich door haar interesse voor archieven en de wijze waarop documenten en verschillende media een bepaald fenomeen representeren. In haar werk verschuift zij door middel van fotografische beelden verleden en toekomst, geschiedenis en fictie, wetenschap en kunst.
In opdracht van: TAAK en Land Art Contemporary.
Mede mogelijk gemaakt door: het Mondriaan Fonds, Stichting Theodora Niemeyer Fonds, Land Art Contemporary en SKOR.
Beeld: Susanne Kriemann
Copyright © 2019-2022 Land Art Contemporary - Disclaimer - Colofon